Spoorwegloods Ooysedijk

  • Opdrachtgever Rob Huijbers
  • Architectenbureau Architectenbureau ARCH I.D. Architecten BNA
  • Aannemer -
  • Oplevering Spoorwegloods 2017

De voormalige spoorwegloods aan de Ooysedijk in Nijmegen krijgt in opdracht van eigenaar Rob Huijbers een nieuwe bestemming met negen woningen. Achter de spoorwegloods wordt een bestaande loods omgebouwd tot nog eens vijf woningen met een atelierruimte. JVZ is als hoofdconstructeur betrokken bij de herontwikkeling. Het ontwerp voor de beide loodsen is van Architectenbureau ARCH I.D. Architecten BNA uit Nijmegen.

Spoorwegloods

De Spoorwegloods is de laatst bewaarde vakwerkloods, die in de tweede helft van de 19e eeuw door de NS is gebouwd op de toenmalige stationslocatie in de buurt van het Keizer Karelplein. Eind 19e eeuw is een nieuw station gebouwd op de huidige stationslocatie in Nijmegen en werd deze demontabele vakwerkconstructie als bouwpakket verkocht aan een ondernemer, die aan de Waal – die destijds veel dichterbij de Ooysedijk lag – een scheepswerf wilde beginnen. De loods werd omstreeks 1890 op de huidige locatie aan het Ooyse Sluispad weer zorgvuldig in elkaar gezet.

De spoorwegloods heeft verschillende bestemmingen gekend en is meerdere keren verbouwd. De loods deed o.a. dienst als buizenfabriek, fietsfabriek en verschillende metaalbewerkingsbedrijven. Vanaf de jaren zestig tot eind jaren negentig fungeerde het als metaalconstructiebedrijf voor Huijbers Metaalindustie. Daarna is het nog als opslagruimte gebruikt.

Restauratie

Ook nu weer heeft de aannemer het vakwerk voorzichtig uit elkaar genomen en de verschillende onderdelen genummerd zodat ze na grondige restauratie weer op hun oorspronkelijke plaats teruggezet konden worden. Deze zorgvuldige werkwijze geldt ook voor de overige onderdelen van deze unieke vakwerkloods, die na reconstructie weer geheel aan de eisen van deze tijd voldoet. Doordat er destijds in het grootste deel van de spoorwegloods geen verdiepingsvloer was, werd de volle hoogte van het gebouw duidelijk ervaren. Bij de nieuwe opzet is de volle hoogte bewaard gebleven. Bij de herontwikkeling zijn de woningscheidende wanden naast de oorspronkelijke spanten gezet en in iedere woning rond de trap is een ruime vide uitgespaard, waardoor de hoogte en de dakconstructie ook nu weer ten volle tot hun recht komen. Uiteindelijk zijn in de herontwikkelde spoorwegloods negen woningen ondergebracht, die in grootte onderling variëren, waardoor zowel alleenstaanden als gezinnen in deze gerestaureerde loods hun plek kunnen vinden.

Loods A

Oorspronkelijk stonden op het terrein achter de spoorwegloods twee loodsen, daterend uit de dertiger jaren van de vorige eeuw. In het herontwikkelingsproces van de gehele locatie werden deze voor het gemak loods A en loods B genoemd. Loods B is afgebroken, enerzijds vanwege de slechte staat, anderzijds vanwege de regelgeving m.b.t. de herontwikkeling van de locatie.

Loods A wordt momenteel herontwikkeld tot vijf woningen met een atelierruimte aan huis. De loods wordt binnen zijn oorspronkelijke contour met een nieuwe beganegrondvloer bovenop de bestaande fundering en vloer weer geheel gereconstrueerd. Echter met een geheel andere uitstraling dan de oorspronkelijke traditionele gemetselde gevels.

Video herbouw en renovatie spoorwegloods

Herbouw loods 2014/2015 door Thijs Lavrijsen.